Studiu de caz: Proprietarul de Cafenea

Daca sunteti proprietarul unei cafenele si una dintre problemele de pe agenda dumneavoastra este marirea numarului de clienti si implicit a veniturilor pe care le obtineti din cafeneaua dvs. atunci poate ar trebui sa cititi studiul de caz de mai jos.

Randamentul unei investitii este un indicator foarte popular pentru versatilitatea si simplitatea lui. Este un indicator de performanta utilizat pentru a masura eficienta unei investitii sau pentru a compara eficienta unui numar de investii diferite.

Pentru a calcula rentabilitatea investitiei, profitul obtinut din investitia respectiva este impartit la costul investitiei, iar rezultatul este exprimat ca un procentaj sau ca un raport. Cu cat procentul sau raportul este mai mare cu atat mai bine este investit acel capital.

Formula este foarte simpla:

ROI = (venituri – cheltuieli)/cheltuieli

Sa presupunem ca avem un buget de achizitii de 1000 de lei. Hai sa vedem cum putem aplica ROI la principalele produse pe care o cafenea le vinde.

a. Vin. O sticla de vin costa 10 lei si se vinde cu 50 de lei. Cu 1000 de lei putem cumpara 100 de sticle de vin pe care le vindem cu 5000 lei. Durata: 30 de zile. Incasari zilnice: 5000 / 30 = ~ 167 lei.

Calcul ROI: (5000 – 1000)/1000 = 4

b. Bere. O sticla de bere costa 3 lei si o vinzi cu 10 lei. Cumparam 334 de sticle de bere pe care le vindem cu 334 x 10 lei = 3340 lei. Durata: 2 zile. Incasari zilnice: 1670 lei.

Calcul ROI: (3340-1000)/1000 = 2.34

c. Cafea. Un kilogram de cafea buna costa 100 lei. Dintr-un kilogram de cafea obtii cam 120 de cafele luand in calcul si pierderile pe care le ai atunci cand reglezi rasnita si espressor-ul. Cumperi 10 kilograme de cafea din care obtii 1200 de cafele pe care le vinzi cu 7 lei. 1200 x 7 = 8400 lei. Durata: 30 de zile. Incasari zilnice: 8400 : 30 = 280 lei.

Calcul ROI: (8400 – 1000)/1000= 7.4

Cafeaua asigura cel mai mare ROI in comparatie cu orice alte produse pe care o cafenea le vinde.

Si totusi de ce in Romania avem in continuare cafeaua este atat de proasta in cafenele si restaurante?

Motivele sunt urmatoarele:

1. proprietarii de cafenele nu au facut calculul de mai sus si nu s-au gandit putin la rezultatele pe care le obtin. La prima vedere este mai avantajos sa vinzi bere deoarece incasarile zilnice sunt mult mai mari. Ce se intampla insa daca am putea vinde tot atatea cesti de cafea cate sticle de bere?

La cafea am obtine incasari zilnice de 167 cafele x 7 lei = 1169 lei cu o investitie de 140 de lei. 1169: 140 = 8.35

La bere am obtine incasari zilnice de 167 beri x 10 lei = 1670 lei cu o investitie de 167 x 3 = 501 lei. 1670:501 = 3.34

Practic cu o investie mai mica obtii un venit comparativ mult mai mare.

2. deoarece proprietarii de cafenele au observat volumul mare al incasarilor din vanzarea de bere, ei au acordat cea mai mare importanta acestui produs. O sa ma intrebati pe buna dreptate unde este greseala. Berea se vinde cu predilectie seara si in weekend in timp ce cafeaua se poate vinde dimineata, la pranz si seara, practic tot timpul. Chiriile sunt destul de mari, in special in Centrul Vechi, insa daca atentia dumneavoastra este indreptata inspre bere si veniturile din bere atunci pierdeti o mare parte din timp si din banii pe care i-ati putea obtine. De ce sa nu utilizati spatiul pe care l-ati inchiriat pe intreaga zi de lucru? Doar chiria o platiti pe intreaga luna, nu? E adevarat, dimineata nu puteti vinde bere pentru ca nu o cumpara nimeni dar puteti vinde cafea iar clientii dumneavoastra v-ar fi mai mult decat recunoscatori daca acea cafea va fi si buna … ceea ce ne conduce la urmatorul motiv.

3. In Romania, cafeaua din horeca este scumpa, proasta si veche. Nu este un secret pentru nimeni si nu e nevoie sa fi baut cafea prin toata Europa ca sa stii chestiile astea.

Nimeni nu poate sa bea posirca la nesfarsit. De asta si consumul de cafea pe cap de locuitor in Romania este cel mai mic din Europa.

Daca ati vinde bere proasta si veche credeti ca ati mai avea acelasi numar de clienti? Acesta este pana la urma adevarul.

Atunci cand bei o cafea proasta si veche, organismul reactioneaza imediat: dureri de cap, ameteli, arsuri la stomac, greata, urticarie  etc. si de cele mai multe ori ai tendinta sa pui aceste simptome pe seama unor alte cauze.

O cafea buna proaspat prajita este ca un cozonac abia scos din cuptor. Cand ii simti mirosul, ti se face pofta si incepi sa salivezi. Un latte frumos prezentat de un barista care stie sa faca desene in crema de lapte atrage si impresioneaza foarte mult pe doamne si domnisoare.

Va stricati singur reputatia lasand “baiatul” de la bar sa va amestece cafeaua cu dubiosenii  cumparate din piata la 15 lei kilogramul. De ce sa ii treceti cu vederea atunci cand “extrage” de doua ori aceeasi cafea la espressor? Este in detrimentul afacerii in care ati investit atat de mult.

Sa o spunem pe sleau. Romanii sunt un popor gurmand. Ne place sa mancam bine si sa bem bauturi de calitate. Daca la cafeneaua dvs. se va gasi intotdeauna o cafea buna atunci vestea se va raspandi rapid. Un client multumit va aduce cel putin un alt client iar o clienta multumita va aduce cel putin alte 3 cliente.

4. “Ia mai lasa-ma cu cafeaua. Cafeaua e cafea si atat. Nu le place cafeaua sa bea ceai.”

Englezii, rusii, indienii, chinezii si japonezii sunt natii bautoare de ceai dar in Balcani s-a baut si se bea cafea din mosi stramosi. Romanii au inceput sa bea ceai pentru ca in Romania cafeaua buna este foarte rara. Statistic vorbind aproape nici un adult din Romania nu bea ceai dimineata insa sunt destul de multi care beau cafea.